5 اشتباه کپی رایترها مراقب باشید مرتکب نشوید
چگونه از رایج ترین اشتباهات کپی رایتینگ جلوگیری کنیم و بازدید کنندگان بیشتری را به صفحه مقاله و وب سایت خود هدایت کنید. قدرت بازاریابی آنلاین را دست کم نگیرید شما می توانید قلب شرکت را در دستان مشتری قرار بدهید! در صورت نیاز به مشاوره فرم درخواست دیجیتال مارکتینگ بخش آژانس تبلیغاتی کروشه را تکمیل نمائید.
اگر کاربر از صفحه فرود ( لندینگ پیج ) شما هدایت نمی شود یا ایمیل های تبلیغاتی شما نتایج قابل توجهی را به ارمغان نمی آورد، ممکن است اشتباه از کپی رایتر شما باشد.
هرچند پیدا کردن نویسندگان مستعد و خوش ذوق این روزها با رشد تکنولوژی و شبکه های اجتماعی از جهاتی کاری آسان است، اما کسب و کارها تجارت همچنان همان اشتباهات را دوباره دوباره مرتکب می شود . در اینجا ۵ اشتباه کپی رایتر ها را به نقل از smartinsights بیان می کنیم
قبلا از بیان اشتباهات بگذارید یک مثال ساده ای بزنیم مطمئنا برای شما نیز پیش آمده است در خیابان یا مرکز خرید بزرگی در سطح شهر یک بروشور تبلیغاتی را دریافت کنید ایا آن را تا انتها می خوانید ؟ تابلوهای تبلیغاتی رنگ رنگی یک فروشگاه بزرگ چطور در ذهن شما می ماند یا نوشته ساده دست نویس یا چاپ شده یک سوپرمارکت کوچک که روی آن نوشته “برنج اعلا دم سیاه، امروز رسید”؟ یا بهتر بگوئیم کدام یک از بنرهای تبلیغاتی در سایت های پربازدید مانند ورزش ۳ یا تابناک بیشتر به چشم می آید؟
کپی رایتینگ چیست؟
کپی رایتینگ (copywriting) یا نوشتن متنهای تبلیغاتی چند وقتی است در ایران مورد توجه قرار گرفته است. اگرچه کپیرایتینگ در کشور ما یک اتفاق تازه نیست، اما اینروزها شرکتها و موسسات کوچک و بزرگ، به نقش مهم این حرفه در ارتقای کسب و کار خود پی بردهاند. گسترش اینترنت در ایران و دسترسی به شبکه جهانی وب نیز از دیگر دلایل گرایش سازمانها به استخدام کپیرایتر به منظور جذب مشتری خوزه دیجیتال مارکتینگ است.
کپی رایتر کیست؟
کپی رایتر فردی است که علاوه بر تخصص در زبان، با دانش و روشهای فروش و بازاریابی هم آشناست و از این آگاهی در نگارش متن در وبسایت، کاتالوگ و بروشور، شعارها و آگهیهای تبلیغاتی، ایمیل، شبکههای اجتماعی و بهطور کلی اطلاعرسانی و تبلیغ کالا، خدمات و یا رویدادها استفاده میکند. آشنایی با فرهنگ مردم جامعه و آگاهی از شرایط و تحولات اجتماعی نیز از دیگر نکاتی است که یک کپیرایتر باید آنها را درنظر بگیرد. کپی رایتر باید علاوه آشنایی با هنر نویسندگی، تکنیکهای مارکتینگ و فروش را هم بداند و از آنها در کپی رایتینگ استفاده کند .
۱ . شما واقعا، مخاطبان خود را نمی شناسید.
اینکه به افرادی که شما واقعا آنها را نمی شناسید پیامی یا متنی را ارائه دهید بسیار سخت است.. چگونه قرار است شما آنها را متقاعد کنید که پاسخ به عمل شما را دنبال کنند در حالیکه شما هیچ ایده ای در مورد تنظیمات، نیازها، یا نقاط درد آنها ندارید؟
قبل از ساختن یک کپی ، شما نیاز به یک درک کامل از بازدید کنندگان خود دارید. به طور خاص، شما باید بدانید که آنها در کدام مرحله از خرید قرار دارند؟
در اینجا برخی از سوالاتی که شما باید برای به دست آوردن اطلاعات مورد نیازتان بپرسید را مطرح می کنیم:
- آیا بازدید کنندگان، درمورد نام تجاری یا همان برند شما شنیده اند؟
- آیا آنها محصول شما را می شناسند؟
- آنها چگونه تصمیم به خرید می گیرند؟
- آیا تمام اطلاعات آنها برای تصمیم گیری در مورد خرید آگاهانه است؟
- ممکن است آنها سوالات پاسخ داده نشده داشته باشند و یا ترس از عقب ماندن از مراحل خرید داشته باشند؟
پاسخ به این پرسش بسته به ترافیک وب سایت یا مشتریان حضوری متفاوت خواهد بود. شما نیاز به بهینه سازی PPC و بهینه سازی صفحه فرود برای نتایج بهتر دارید .
شما همچنین باید بدانید که چگونه انگیزه ایجاد کنید و بازدید کنندگان خود را آگاه کنید. تحقیقات کیفی برای پیدا کردن خروجیها انجام دهید. شما می توانید این کار را با چک کردن لاگهای مربوط به چت زنده انجام دهید از مشتریان این سوالات را قبل از خروجشان از سایت به طور مستقیم بپرسید.
پاسخ ها ممکن است متفاوت باشد. این زمانی است که شما به جستجوی الگوها و نوع نگاه بازدید کنندگان نیاز دارید – به عنوان مثال، نگاه به منبع ترافیک است. صفحات فرود اختصاصی با متن یا شعارهای اختصاصی و سفارشی بر اساس این شباهت ها ایجاد کنید.
پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله ۶ سوال متداول درباره پرسونا مخاطبان و سفر مشتری
۲٫ بر روی ویژگیها تمرکز کنید نه مزایا
این یک اشتباه کلاسیک کپی رایتینگ است که هنوز هم باید برند ساخت. بازاریابان به راحتی ممکن است بیشتر از ویژگی ها در دام منافع بیفتند. دیدن محصولات شما از درک آنچه انجام می دهید، متداولتر است. اما شما باید به دنبال یافتن نیازهای مشتریان خود باشید.
به عبارت دیگر، شما نیاز به جهت دادن به کپی در جهت مزایای محصول خود دارید، نه ویژگی های آن از اهمیت محصول خود ننویسید. درباره این مطلب صحبت کنید که چگونه محصول شما می تواند به بازدیدکنندگانتان در جهت رسیدن به اهداف و یا ایجاد زندگی بهتر برای آنان کمک کند.
اطمینان حاصل کنید که بیش از حد بر منافعتان تمرکز نکرده اید. حتی اگر به اصل سود دهی محصول خود هم معتقد هستید، باز هم شما مشتری نیستید و از آن مطمئن نیستید. برای دستیابی به مشتری باید از آنها بپرسید که محصولاتتان چقدر برایشان مفید بوده است. شاید آنها استفاده غیر منتظره ای از محصول شما داشته اند. پاسخ های آنها باید شما را در کپی رایتینگ راهنمایی کند.
۳٫ تکالیف خود را انجام نداده اید
متن یا شعار، خود به اندازه کافی ارزش محصول شما را منتقل می کند. اما ارزش یک متریک ذهنی است که بر پایه مشتریان و نیازهایشان، ترجیحات، و یا نقاط درد آنها قرار دارد .
چگونه بفهمیم که چه چیزی باعث می شود مشتری شما را انتخاب کند؟ توسط مصاحبه با آنها. تکالیفتان را انجام دهید و تا آنجا که می توانید درباره اهداف مخاطبانتان بیاموزید .
شما می توانید از طریق گفتگو با افرادی که از محصولاتتان استفاده کرده اند، بیشترین نقاط قوت فروش خود را پیدا کنید. آنها ممکن است فرضیات و یا اعتبار تان را به چالش بکشند.. به همین دلیل شما نیاز به انجام این تحقیقات و شناخت بازدید کنندگان خود دارید .
قبل از ارسال چکیده به کپی رایتر خود و یا تنظیم یک متن یا شعار خلاقانه بر روی صفحه ، با فروشندگان و نمایندگان خدمات مشتریان خود صحبت کنید.
آنها کسانی هستند که هر روز با مشتریان صحبت می کنند. آنها قادر خواهند بود به شما بگویند که چه چیزهایی مانع خرید افراد می شود و نظر آنها درباره صفحه شما چیست.
۴ . شما هیچ هدفی برای متن یا شعار خود تعریف نکرده اید.
یک متن خلاقانه و شعار تبلیغاتی خلاقانه بدون هدف به نفع کسب و کار شما نیست.. در واقع، اتلاف وقت است. اگر شما می خواهید با شعارهای خلاقانه به اهداف خود برسید، نیاز به تنظیم یک هدف برای شروع دارید. هر قطعه از شعار و متن شما نیاز به ایجاد یک هدف خاص دارد.
به عنوان مثال، اگر شما در حال نوشتن نسخه برای یک فرم ثبت نام هستید، نیاز به تمرکز بر روی این هدف مهم دارید: متقاعد کردن واجدین شرایط به پر کردن فرم و ثبت نام در خبرنامه یا خدمات شما.
اگر به دنبال استخدام یک کپی رایتر هستید، شما نیاز به همتراز کردن خدمات تخصصی با اهدفتان دارید. نگاهی به لیست کارهای Gumtree که در آن فریلنسرهای آزاد برتر حوزه کپی رایتینگ ، ایمیل یا کپی صفحه فرود تبلیغ خدمات خود را قرار میدهند – بیندازید .
کپی رایتینگ یک نوع از نوشتن است، به طوری که میتواند خلاقانه و هنری باشد. اما باید یک هدف داشته باشد: فروش. به همین دلیل شما نیاز به تنظیم یک هدف برای هر پاراگراف دارید و مطمئن شوید که هیچ چیز بازدیدکنندگان را از اهدافتان منحرف نمی کند.
۵٫ خوانا بودن را فراموش کرده اید.
انتظار نداشته باشید که کلمه به کلمه شعار تبلیغاتی فروش شما خوانده شود. مصرف کنندگان معمولا شعار را اسکن می کنند. هنگامی که یک نکته جالب ببینند، برای چند ثانیه متوقف شده، آن را می خوانند و سپس به اسکن متن ادامه می دهند .
به همین دلیل شما نیاز دارید مطمئن شوید که شعار به آسانی اسکن میشود. نخست بر روی خوانایی آن تمرکز کنید .
- این مطالب را برای متن خود در نظر بگیرید:
- آیا فونت به اندازه کافی بزرگ است؟
- آیا حروف یا خطوط بیش از حد فشرده نیستند؟
- آیا رنگ فونت در برابر پس زمینه ایستادگی دارند؟
- آیا فونت به اندازه کافی روشن است که یک بازدید کننده را مجددا به صفحه نمایش شما برگرداند؟
حالا که فونت خود را پوشش داده اید، زمان در نظر گرفتن ساختار شعار است. بهتر است از جملات ساده و کوتاه در هر پاراگراف استفاده کنید. برای بررسی اینکه آیا شعار قابل اسکن است، از آزمون هوشمند ۵ ثانیه استفاده کنید.
قبل از اینکه شروع به نوشتن شعار یا متن تبلیغاتی و خلاقانه کنید، باید تصمیم بگیرید که چه نوع کپی رایتی بیشتر بر روی کسب و کار شما تاثیر دارد. اجتناب از این اشتباهات در ایجاد شعار تبلیغاتی در راستای اهداف بازاریابی دیجیتال ، مشتریان زیادی را برایتان به ارمغان می آورد.